Invictus Games als onderzoeksterrein voor Business Studies
Medio april was Den Haag de gaststad voor de 5e editie van de Invictus Games: een internationaal sportevenement voor fysiek en/of mentaal gewonde militairen. Vanuit Hogeschool Inholland Haarlem bezochten studenten Business Studies dit toernooi, met als doel om te adviseren of en hoe e-sport onderdeel kan worden van de Games.
Bij e-sport worden in wedstrijdverband computerspellen gespeeld, met FIFA (voetbal) en Forza (racen) als bekende voorbeelden. E-sport is al jaren aan een enorme opmars bezig, vertelt Inholland-docent Kees van Dam. ‘Iedere grote voetbalclub heeft al één of meerdere e-sporters onder contract staan en het aantal e-sport events is enorm gegroeid, met grote bezoekersaantallen en serieus prijzengeld. Er wordt zelfs bekeken of e-sport aan de Olympische Spelen kan worden toegevoegd.’
Op de Invictus Games werd al wel e-sport aangeboden, maar dan in het Fan Dorp als vermaak voor de ongeveer 100.000 bezoekers. Dit werd verzorgd door H20, het bedrijf van voormalig Inholland-student Matthijs Vink. Kees van Dam heeft nog geregeld contact met zijn oud-student en samen kwamen ze op het idee om studenten Business Studies te laten onderzoeken of e-sport toegevoegd kan worden aan het sportaanbod. Van Dam: ‘Het is iets waar ook mensen met een ernstige lichamelijke of een geestelijke beperking aan mee kunnen doen. Een ander voordeel is dat je niet per se zelf fysiek aanwezig hoeft te zijn op een toernooi, wat voor mensen met een beperking niet altijd mogelijk is.’
Community
‘We begonnen de opdracht met een briefing door Matthijs, samen met toernooi-organisator Samuel Newell. Vervolgens deden onze studenten onderzoek onder deelnemende militairen, bezoekers en sponsors. Dat leverde onder meer het inzicht op dat schietspelletjes voor veel militairen uit den boze zijn, vanwege de kans op herbeleving. Na het onderzoek gingen de groepjes werken aan hun idee, dat ze moesten pitchen. De winnende groep kwam met een plan om in verschillende landen pre-toernooien te houden, die tevens dienen als kwalificatietoernooi. Zo ontstaat onder spelers en fans al een community, wat een belangrijk aspect is bij e-sport én enthousiasme en betrokkenheid geeft richting het ‘hoofdtoernooi’. Daarnaast kwam een groep met de suggestie om bij de invoering van e-sport aandacht te hebben voor de verslavingsgevoeligheid van gamen, want ook dat is iets dat speelt.’
‘Al met al was het voor onze studenten een hele gave ervaring en waren ze vanuit de Invictus Games enthousiast over de ideeën, dus ik hoop dat we daar bij de editie van 2023 in Düsseldorf iets van terug zullen zien.’