Tag Archief van: Haarlem Centraal

Partnerdag Haarlem Marketing: Haarlem, stad met een verhaal

Op de jaarlijkse partnerdag van Haarlem Marketing komen ondernemers, stadsmakers en beleidsmakers uit verschillende sectoren bij elkaar voor informatie, inspiratie en ontmoeting. Dit jaar vindt de dag plaats op 23 maart bij PHIL Haarlem.

 “Het thema van de dag is ‘Haarlem, stad met een verhaal’”, vertelt Anne-Marije Klis, directeur van Haarlem Marketing. “Daarbij komt uiteraard de rijke geschiedenis van Haarlem aan bod, onder meer met een Haarlem-quiz. Daarnaast draait het op deze dag juist ook om de verhalen van Haarlem vandáág. Wat maakt onze stad zo aantrekkelijk voor bewoners en bezoekers en wat kunnen we doen om Haarlem nog leuker te maken? Daar gaan we onder meer op in door met ’The Floor is yours’ een aantal ondernemers aan het woord te laten. Verder blikken we kort terug op het werk van Haarlem Marketing in het afgelopen jaar, lanceren we onze nieuwe campagne en krijgen we een kijkje achter de schermen van onze gastlocatie PHIL Haarlem.”

De jongen zonder gisteren
“Waar ik in het bijzonder naar uitkijk, is het verhaal van Jur Deitmers. Jur woont in Haarlem en noemt zichzelf ‘De jongen zonder gisteren’. Hij is namelijk als gevolg van een hersenvliesontsteking zijn hele geheugen kwijtgeraakt. Vanaf dat moment moest hij dus zijn leven, identiteit en relaties volledig opnieuw opbouwen. Los van hoe indrukwekkend zijn verhaal zal zijn, ben ik heel benieuwd welke inspiratie we kunnen halen uit zijn ervaring met hoe het leven is als je opeens géén verhaal meer hebt. En hoe dat raakt aan ons werk, dus hoe belangrijk het is om met elkaar het verhaal van de stad te vertellen.”

Samenwerking
Op de dag zijn ondernemers uit de binnenstad, leden van Koninklijke Horeca Nederland en Haarlem Centraal én partners van Haarlem Marketing van harte welkom. Anne-Marije Klis: “Retail, horeca, cultuur, gemeente, we hebben elkaar allemaal nodig in de samenwerking om Haarlem elke dag een beetje mooier te maken. Op deze partnerdag bieden we daar informatie en inspiratie voor met daarbij vooral de gelegenheid om elkaar te ontmoeten en in gesprek te gaan. De lijntjes zijn over het algemeen kort in Haarlem. Deze dag draagt daaraan bij en leidt tegelijkertijd tot nieuwe ideeën, initiatieven en samenwerkingen – naast dat we iedereen natuurlijk gewoon een hele leuke en gezellige netwerkmiddag willen bieden.”

De partnerdag vindt plaats op maandag 23 maart 2026 in PHIL Haarlem (inloop 13:00 uur, start 13:30 uur). De bijeenkomst wordt georganiseerd door Haarlem Marketing, in samenwerking met BIZ Binnenstad Haarlem, Haarlem Centraal en Koninklijke Horeca Nederland Afdeling Haarlem. Meer informatie en aanmelden voor ondernemers kan via de website van Haarlem Marketing.

Lef, concretisering en samenwerking

Tijdens het Politiek Ondernemersdebat, georganiseerd door Goede Zaken, discussieerden vertegenwoordigers van politieke partijen onderling én met ondernemers over onder meer regelgeving, een veilige en toegankelijke binnenstad en een goed bereikbare Waarderpolder. Dat zorgde voor levendige en interessante debatten, op woensdagavond 11 maart in Paviljoen De Mug van het Nova College.

De deelnemende partners brachten stellingen in waarop politici reageerden. Die hadden vooraf kenbaar gemaakt in hoeverre ze het met de stelling eens of oneens waren. Presentatoren Brigitte Kool en Johan Tempelaar stelden vervolgens de vragen, waarna de bij de stelling betrokken partner weer reageerde. Dat begon bij Haarlem Centraal, de belangenvereniging voor de ondernemers in de binnenstad. Esther Joël poneerde namens Haarlem Centraal de stelling dat in het centrum de voetganger centraal dient te staan. Bijvoorbeeld via duidelijke regels, meer handhaving en een betere routing voor fietsers.

Fietsers en voetgangers
Daar wist Louise van Zetten (Hart voor Haarlem) wel raad mee. Volgens haar is de binnenstad door de langgerekte vorm alleen met de fiets goed bereikbaar en zijn ouderen en mensen die slecht ter been zijn de dupe van dit beleid. Een ondernemer vulde aan door te zeggen dat consumenten die op de fiets naar Haarlem komen juist de echte kopers zijn. “Daar heb je als ondernemer tenminste iets aan.” Joris Krouwels (D66) en Diana van Loenen (GroenLinks-PvdA) stelden juist dat door de komst van meer fietsparkeergarages de fietsende consument op zijn wenken wordt bediend. Vervolgens vierde het politiek jargon hoogtij via termen als integrale aanpak, mobiliteit en het houden van pilots. 

Dat leek ook te gebeuren met de door de Industriekring Haarlem ingebrachte stelling. Voorzitter Bruno Giebels zei dat de Waarderpolder momenteel goed is voor zo’n 16.000 arbeidsplaatsen. Daar komen door de vestiging van nieuwe ondernemingen nog eens 5.000 bij. Dat betekent dat er meer investeringen nodig zijn in onder meer vergroening, betere bereikbaarheid, verbetering van de infrastructuur en het wegwerken van achterstallig onderhoud. Vrijwel alle partijen zijn het daar mee eens. Daar was Giebels uiteraard heel blij mee, al was hij wat teleurgesteld over de reactie vanuit de partijen hoe ze dat concreet willen maken. “Veel plannen liggen er al, als belangenbehartiger van de bedrijven weten wij als Industriekring goed waar behoefte aan is. Dus laten we na de verkiezingen verder in gesprek gaan, wij hebben de ideeën en oplossingen voor de uitdagingen waar de Waarderpolder mee te maken heeft. Laat ons jullie helpen om tot concrete uitvoering van die plannen te komen.”

Lef en vertrouwen
Alexander Mascini van Volt, dat voor het eerst meedoet aan de Haarlemse gemeenteraadsverkiezingen, kreeg met succes het woord ‘lef’ op de agenda. Hij betichtte het zittende college van het gebrek daaraan en betoogde dat er meer lef nodig is én dat de gemeente meer vertrouwen mag stellen in ondernemers en ondernemersverenigingen om wat te bereiken in Haarlem.

Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem ging in op de noodzaak om het aantal regels voor horeca-ondernemers te beperken. Met name waar het dubbele of onnodige regels betreft. Bestuurslid Eefje Majoor gaf aan zo een lijst van te kunnen maken met minstens twintig regels die overbodig zijn of dubbelen met landelijke regelgeving. Daar was Nienke Klazinga (VVD) het van harte mee eens. Zij gaf als voorbeeld een ruim veertig pagina’s tellend boekwerk over regelgeving met betrekking tot evenementen – één van de redenen dat het Kleverparkfestival ophoudt te bestaan.

Handhaven en vergunningen zoeken
Eefje Majoor kreeg vervolgens de lachers op haar hand met een anekdote over een drukbezochte avond in Patronaat, waarop handhavers langskwamen en vroegen om een bepaalde vergunning. “Die vergunning hebben we natuurlijk gewoon en handhaving is geen probleem, maar dit was voor het eerst in twintig jaar dat ernaar gevraagd werd en op zo’n moment weet niemand natuurlijk waar die vergunning ligt – laat staan dat we als er 900 man in huis is tijd hebben om ernaar te zoeken…”.

Ook de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem loopt tegen die regelgeving aan. Het is volgens bestuurslid Anton Bruning één van de redenen dat het project Wonen boven Winkels zo moeizaam van de grond komt, ondanks dat iedereen daar vóór is. Ook omdat het college meer aandacht heeft voor de realisatie van woningen buiten het centrum. En dat terwijl een vitale binnenstad zo belangrijk is. Bruning vertelde als voorbeeld dat er per etage maar één ruimte gerealiseerd mag worden, terwijl de woonbehoefte in het centrum heel anders is. Regels over woningsplitsing zitten daar in de weg en zo staat er een potentieel van enkele honderden woningen leeg. Bruning: “Ik begrijp dat de prioriteit ligt bij projecten met duizenden woningen, maar dit is echt laaghangend fruit in de strijd tegen de woningnood.”

Impact-ondernemers en starters
Namens Kennemer Impact somde André Brasser voorbeelden op van ondernemers die maatschappelijk problemen aanpakken. “Daarmee nemen deze ondernemers ook taken weg die eigenlijk bij de gemeente liggen en zetten daarmee maatschappelijke kosten om in economische baten.” Daarom, zo betoogde Brasser, zou gemeentelijk vastgoed niet marktconform maar tegen kostprijs moeten worden aangeboden aan impact-ondernemers. Over deze stelling waren de meningen behoorlijk verdeeld. Danny van Leeuwen (ActiePartij) toonde zich een uitgesproken voorstander. “Onze partij is voortgekomen uit de noodzaak om vastgoed zo in te zetten dat er waarde wordt toegevoegd aan Haarlem”.

Frank Visser (ChristenUnie) gaf de stelling een ruime onvoldoende. Hij legde daarbij uit dat zijn partij op zich welwillend tegenover het idee staat, maar ook oog wil houden voor bijvoorbeeld starters. Diana van Loenen (GroenLinks-PvdA) onderstreepte dat Haarlem ook al heel veel doet voor impact-ondernemers, onder meer door in te zetten op het Sociaal Impact Investeringsfonds en te blijven investeren in het Kennemer Impact Programma.

Studenten en woningen
De avond werd afgesloten met het onderwerp ‘Haarlem Studentenstad’. Marijn Leijten van SRH Haarlem zei, mede namens de andere beroepsonderwijspartijen Hogeschool Inholland en Nova College: “Ik heb even meegeschreven en bij alle onderwerpen van vanavond is de oplossing: studenten! Maar dan moet gemeente Haarlem wel in deze doelgroep willen investeren. Dat vraagt onder meer om betaalbare woningen en goede voorzieningen voor studenten, waarvan het gros pendelt tussen Haarlem en hun eigen woonplaats. Haarlem laat de kans liggen om talent binnen de gemeentegrens te houden en aan de stad te binden.” Moussa Aynan van Jouw Haarlem weet de oplossing: flexwoningen. “Die kunnen zo worden opgeleverd, zijn van uitstekende kwaliteit en ik weet ook al een locatie. Waarbij ondertussen moet worden gewerkt aan permanente woningen, waarvan de ontwikkeling nu eenmaal langer duurt.”

Alles bij elkaar was het een avond met levendige en interessante debatten, waarbij de politici het op grote lijnen met alles redelijk eens waren, maar waar nog een vervolg moet komen in de realisatie en financiering van de plannen. Daarbij werd meerdere malen opgemerkt dat de gemeente ook kampt met een beperkte capaciteit aan ambtenareninzet. Daarop reikten de diverse ondernemersorganisaties de hand door aan te geven graag voorwerk te doen en na de verkiezingen met concrete suggesties te komen voor de nieuwe gemeenteraad en coalitie.

Zo leverde de avond meer dan voldoende stof op om na te praten, wat tijdens de afsluitende borrel al volop gebeurde – en ongetwijfeld een vervolg krijgt als het stof van de verkiezingsuitslag is neergedaald.

_MGC8912
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

 

Politici en ondernemers in debat over actuele thema’s

Tijdens het Politiek Ondernemersdebat op woensdagavond 11 maart gaan politici en ondernemers met elkaar in debat over een zestal ondernemersthema’s. Van ruimte voor voetgangers en wonen boven winkels tot talent voor de toekomst en regeldrukreductie.

Het debat is een samenwerking tussen vijf ondernemersorganisaties en de drie Haarlemse beroepsonderwijsinstellingen Hogeschool Inholland, Nova College en SRH. Deze drie onderwijsinstellingen presenteerden onlangs het manifest Haarlem Studentenstad. Daarmee zetten zij zich gezamenlijk in om talent voor de toekomst aan te trekken én te behouden, vertelt Marijn Leijten (SRH Haarlem) namens de drie organisaties.Met 10.000 studenten is Haarlem echt een stad van het beroepsonderwijs. Goed opgeleid talent vormt de motor voor economisch succes en het is daarom van belang om Haarlem verder te ontwikkelen tot een nog aantrekkelijkere studentenstad.”

Haarlem Centraal focust in het debat op de bereikbaarheid van de binnenstad. Bestuurslid Esther Joël: “Op dit moment zien we dat winkelend publiek steeds vaker in de verdrukking komt en verschillende gebruikers elkaar hinderen. Daarom is een structurele, integrale aanpak van de bereikbaarheid en inrichting van de binnenstad noodzakelijk, waarbij wat ons betreft de voetganger centraal moet staan om de binnenstad aantrekkelijk te houden.”

Verdichting en vergroening
Ook voor de Industriekring Haarlem (IKH) is bereikbaarheid een belangrijk thema. Want de Waarderpolder, stelt IKH-voorzitter Bruno Giebels, loopt met name in de spits vast: “Ook op het gebied van infrastructuur moet er een en ander gebeuren én gelet op de verwachte groei in de Waarderpolder moeten we kijken naar zowel verdichting als naar vergroening. Het is goed dat de politieke partijen zich hier tijdens het debat over uitspreken, zodat ondernemers weten waar de verschillende partijen staan en wat dat betekent voor hun bedrijf.”

De Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem komt evenals vier jaar geleden met een stelling rondom Wonen boven Winkels. Bestuurslid Anton Bruning: “Alle partijen hebben zich vier jaar geleden uitgesproken als voorstander. Toch gebeurt er niets en zitten fietsparkeernormen, eindeloze vergunningstrajecten en regels over splitsing in de weg. Zeker gelet op de enorme krapte op de Haarlemse woningmarkt pleiten wij voor het maken én uitvoeren van een concreet actieplan om in de komende coalitieperiode ten minste honderd woningen boven winkels te realiseren.”

Schrappen en versoepelen
De Haarlemse horeca kampt met de nasleep van de coronatijd en is ondertussen ook geconfronteerd met stijgende kosten en strengere regelgeving. Eefje Majoor van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem: “De horeca zorgt dat Haarlem een gezellige, gastvrije en levendige stad is, zowel voor bezoekers als bewoners. We zien dat veel horecaondernemers echt behoefte hebben aan regeldrukreductie en we dagen de Haarlemse politiek uit om, in navolging van het nieuwe kabinet, te mikken op het schrappen en versoepelen van regels.”

Tot slot is er Kennemer Impact, dat vanuit Stichting Stadsgarage wordt vormgegeven om Impact Ondernemen verder te helpen. André Brasser van Stichting Stadsgarage: “Haarlem is landelijk koploper in het aanpakken van maatschappelijke problemen met behulp van ondernemerschap. Haarlem moet dat koesteren en verder stimuleren, onder meer door het Sociaal Impact Investeringsfonds. Daarnaast vinden wij dat ondernemers die aantoonbaar maatschappelijke impact maken, en vaak werken met kleine winstmarges, gemeentelijk vastgoed tegen kostprijs moeten kunnen huren. Interessant om te horen wat de verkiesbare partijen daarvan denken.”

Het Politiek Ondernemersdebat vindt plaats op woensdagavond 11 maart (19:30-21:30 uur) bij het Nova College aan de Zijlweg. Toegang is gratis na aanmelding via deze pagina, met ook alle informatie over het Politiek Ondernemersdebat.

Boter bij de vis en open deuren bij Politiek Ondernemersdebat

Tijdens de vijfde editie van het Politieke Ondernemersdebat, afgelopen week in gebouw De Mug van het Nova College, liepen de meningen van de Haarlemse politieke partijen bij vlagen flink uiteen. Al kwamen er ook onderwerpen aan bod waarvoor voldoende steun werd gevonden en die hopelijk straks worden meegenomen aan de coalitie-tafel.

In een goed gevulde zaal konden ondernemers en de Haarlemse politiek elkaar niet altijd even soepel vinden. ´Wellicht wordt het tijd voor een echte ondernemerspartij.´

 

André Brasser opende namens de Stichting Stadsgarage het debat met een stelling over Impact Ondernemen, het nastreven van financiële én maatschappelijke winst. Hij pleitte voor een verdubbeling van het gemeentelijke budget. Volgens wethouder Floor Roduner (lijsttrekker PvdA) ‘de goedkoopste stelling om ja op te zeggen’: een verdubbeling van de huidige 35.000 euro leek hem geen probleem. Hij vond daar voldoende (politieke) medestand voor, al pleitte onder meer Louise van Zetten (Hart voor Haarlem) ook om als gemeente veel meer lokaal in te kopen.

Wel of geen 2×2

Voorzitter Bruno Giebels van de Industriekring Haarlem zette ook in op een verdubbeling. Alleen niet van een budget, maar van de Oudeweg, met overal 2×2 rijstroken. Op dat punt stonden Jasper Drost van GroenLinks (oneens) en Joris Blokpoel van de VVD (eens) lijnrecht tegenover elkaar. Wel vonden ze elkaar in het breed bekijken van mobiliteit in de Waarderpolder, bijvoorbeeld door een fijnmaziger OV. Frank Visser van de ChristenUnie ging in het midden zitten en pleitte voor slimme oplossingen om verkeersdrukte te spreiden en de doorstroming te verbeteren.

De aanwezige politici waren, in meer of mindere mate, allemaal voorstander van soepelere regels om Wonen boven Winkels te stimuleren. VEBH-voorzitter Dick Kol kwam daarop met een paar kritische noten en vroeg om boter bij de vis; minder regels, een beter bereikbare overheid, snellere reactietijd, (terugbel)afspraken nakomen en vooral niet een zoveelste duur onderzoek dat geen resultaat oplevert. René Kint, voorzitter van Haarlem Centraal, vroeg een visie van de aanwezige politici over de bereikbaarheid van Haarlem. ´Omdat winkeliers in de binnenstad graag zien dat bezoekers langer verblijven. Dat vraagt om een visie, maar in plaats daarvan wordt de stelling ontweken en alleen gezegd dat Haarlem centrum aantrekkelijk moet zijn voor bezoekers. Dat zijn helaas open deuren.´

Beleid uit 1979

Ook Eefje Majoor vroeg namens de horeca om een visie – en vooral meer vrijheid – met betrekking tot de openingstijden. ´Omdat de stad en het aanbod is veranderd en het vergunningenbeleid uit 1979 dateert.´ Op basis van het debat bleek er zeker ruimte te zijn voor versoepelingen, al wilden lang niet alle partijen de tijden helemáál vrijgeven.

Het was een sfeervolle en nuttige avond, al werd ook duidelijk dat er een wederzijdse kloof bestaat tussen ‘politiek en ondernemers’. Presentator Johan Tempelaar (De Coalitie) opperde om deze twee groepen, ook in de jaren buiten verkiezingstijd, vaker bij elkaar te brengen. ´Of wellicht wordt het tijd voor een echte ondernemerspartij´, zo besloot zijn mede-presentator Brigitte Paulissen van BeterBusiness de avond. Volgens een deel van de bezoekers sloeg ze daarmee de spijker op zijn kop.

Foto’s: Ramon Philippo

 

[layerslider id=”1″]

 

Partners

Het Politiek Ondernemersdebat kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen 5 Haarlemse organisatie die dagelijks met ondernemers en ondernemerschap te maken hebben:  

Organisatie

De organisatie was in handen van Goede Zaken, in samenwerking met het Nova College. Het debat werd ondersteund door diverse zakelijke netwerkorganisaties die als ‘lijstduwer’ optreden:

Ondersteuning

Het Politiek Ondernemersdebat is mede mogelijk gemaakt door de volgende bedrijven:

     

Ondernemersklimaat centraal in debat met lokale politici

Het ondernemersklimaat in Haarlem staat centraal tijdens het Politiek Ondernemers Debat dinsdagavond 8 maart in gebouw De Mug van het Nova College. Politici en ondernemers debatteren over een vijftal ondernemersthema’s. Van bereikbaarheid tot fietsparkeren, van verduurzaming tot het stimuleren van werkgelegenheid.

De organisatie ligt in handen van Goede Zaken, in samenwerking met het Nova College. ‘Ik verwacht heel interessante debatten.’

Het Politiek Ondernemersdebat kwam tot stand door een samenwerking tussen vijf ondernemersorganisaties. Dat zijn namens de retail Haarlem Centraal, de Industriekring Haarlem, die de belangen van de Waarderpolder behartigt, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem, de Vereniging van Eigenaren Commercieel Vastgoed Binnenstad en Actieprogramma Impact Ondernemen. De organisatie ligt in handen van Goede Zaken, in samenwerking met het Nova College. Sparkz Networking en BeterBusiness ondersteunen en promoten het debat als ‘lijstduwer’.

Aan vragen geen gebrek

André Brasser is namens het Actieprogramma Impact Ondernemen de woordvoerder. ‘Wij zijn onderdeel van Stichting Stadsgarage, dat de transitie naar betekenisvol ondernemerschap wil versnellen en ondersteunen. Voor bedrijven wordt het immers steeds belangrijker om behalve financieel gezond ook maatschappelijk betekenisvol te zijn.’

‘Ik vind Friethoes een mooi voorbeeld van een onderneming die de daad bij het woord heeft gevoegd. Ze maken frites van onbehandelde aardappelen en gingen vervolgens aan de slag met het restproduct, de schillen dus. Wat konden ze daarmee? Daar wordt nu bier van gemaakt. En het smaakt nog lekker ook! Een vraag aan de politiek zou daarom kunnen zijn: welk type bedrijvigheid past bij onze stad? Of hoe zorg je als stad voor een snelle en betaalbare energietransitie? Aan vragen geen gebrek.’

Afdeling Vastgoed onderbezet

Ook Dick Kol, voorzitter van de Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem (VEBH), zoekt namens zijn organisatie naar antwoorden. ‘We willen bouwen, maar het gaat niet. De processen verlopen traag, de afdeling Vastgoed is onderbezet. Wat doet de politiek om dit op te lossen? We staan voor grote problemen, we moeten doorpakken, maar de tegenkrachten zijn groot. De overheid zegt dat we van het gas af moeten, maar als we zonnepanelen willen plaatsen, mag dat weer niet. Of we slaan door naar de andere kant en worden er plotseling panelen op monumentale daken gelegd.’

Autogebruik reguleren

‘De bereikbaarheid van de binnenstad is niet alleen voor ons maar ook voor de retail en de horeca en dus voor de werkgelegenheid essentieel. De VEBH stimuleert het autogebruik niet, maar wil dat de Gemeente maatregelen neemt om het autogebruik te reguleren. Zet een bord met parkeeropties neer op de toegangswegen, of laat bezoekers tegen een gereduceerd tarief in het weekeinde in de parkeergarage van de Provincie de auto parkeren. Ik verwacht heel interessante debatten.’

Meer informatie en aanmelden: www.politiekondernemersdebat.nl

Ontspannen winkelen tijdens Shopping Weekeinde Haarlem

Vrijdagavond 17 september start in de Haarlemse binnenstad het tweede Shopping Weekeinde. De nadruk ligt volgens Marjolein van der Groen, voorzitter van de organisatie, op de beleving. ‘De winkels zijn vrijdag tot 22.00 uur open, er zijn verrassingsoptredens van musici, er is een rode loper van biologisch afbreekbaar krijt en een Makersmarkt zondagmiddag op de Grote Markt. We doen er met de retail en horeca alles aan om de bezoeker het mooie van fysiek winkelen te laten ervaren.’

Retail en horeca in Haarlem zijn klaar voor het Shopping Weekeinde. ‘Voor ons zijn het drie topdagen, we kijken er naar uit.’

Het Shopping Weekeinde wordt georganiseerd door het Activiteiten Overleg Centrum (AOC). Dat gebeurt onder auspiciën van Haarlem Centraal, de koepel van straatverenigingen in de Haarlemse binnenstad. Voor de uitvoering is het evenementenbureau Paint it Yellow verantwoordelijk. Marjolein van der Groen: ‘Daar werken we al jaren prettig mee samen. Net als met de gemeente en Haarlem Marketing overigens. Met alle partijen is de laatste weken intensief overleg gevoerd om de veiligheid van bezoekers te garanderen. Daarom ook die verassingsoptredens. Niemand weet precies wie of waar op vrijdag, zaterdag en zondag optreedt. Dit om de doorstroming van de bezoekers te garanderen.’

Nadruk op gezelligheid

Volgens Marjolein van der Goen werkte die opzet vorig jaar heel goed. ‘De nadruk ligt op een verantwoorde en veilige manier te zorgen voor gezelligheid en ontspannen winkelplezier. Al dan niet in combinatie met een spontaan optreden op straat, een hapje en een drankje. Er worden daarom opnieuw fysieke ‘rode lopers’ ingezet. Jonge gastheren en gastvrouwen, fleurig gekleed in een rood pak. Zij vertellen bezoekers waar leuke activiteiten worden georganiseerd.’

Kwaliteit van de binnenstad

‘Daarnaast letten ze scherp op de veiligheid. Bovendien communiceren we als organisatie bewust niet het woord korting. Wij leggen als Haarlem Centraal en het Activiteiten Overleg Centrum de nadruk op de kwaliteit van onze binnenstad. Ik heb zelf twee modezaken in Haarlem en het Shopping Weekeinde betekent voor ons drie topdagen. Van collega-ondernemers weet ik dat zij daar ook naar uitkijken.’

Shopping Weekeinde wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de BIZ Binnenstad Haarlem. Rabobank Haarlem-IJmond staat volledig achter het initiatief. Volgens Rabobank is een levendige en economisch florerende binnenstad essentieel voor de lokale en regionale bevolking. Bovendien is de binnenstad als geheel, na de Waarderpolder, de tweede werkgever van de stad Haarlem. Dat maakt het Shopping Weekeinde extra belangrijk.

www.rabobank.nl/haarlem-ijmond