Tag Archief van: Mike Rijkers

BeterBusiness krijgt inkijkje in de toekomst van groen staal

Daar waar BeterBusiness bij het jaarevent neerstreek in de Felison Terminal, stak het ondernemersnetwerk dit keer het Noordzeekanaal over voor een bezoek aan Tata Steel. Daar gingen de leden in vogelvlucht langs het hele staal-maakproces in IJmuiden en kregen ze een inkijkje in de toekomst van groen staal.

Tata Steel is met 9000 medewerkers de grootste werkgever in de IJmond en na Schiphol en de gemeente Amsterdam zelfs de nummer drie van de provincie Noord-Holland. Het bedrijf werd kort na de Eerste Wereldoorlog opgericht vanuit de enorme vraag naar staal. Mede dankzij het eerder gegraven Noordzeekanaal én de beschikbare ruimte, was IJmuiden een ideale locatie en werd ‘Nederlandsche Hoogovens’ opgericht. Begin 1924 werd de eerste hoogoven ontstoken.

Eigen brandweerkazerne
Vandaag de dag beslaat Tata Steel een gebied van 750 hectare, vergelijkbaar met de grootte van de binnenstad van Amsterdam. Er ligt 80 kilometer aan wegen op het terrein, 100 kilometer treinspoor en 50 kilometer transportband. Er is een brandweerkazerne, waar dagelijks 20 brandweerlieden aanwezig zijn die zo nodig de hulp van zo’n 55 vrijwilligers kunnen inschakelen. Ook heeft Tata Steel een eigen academy, waar jongeren intern technisch worden opgeleid op mbo-niveau 3 of 4. Van deze jongeren werkt 90% na 10 jaar er nog steeds.

Aanleiding voor het bezoek van BeterBusiness, zijn de ambitieuze plannen van Tata Steel om toe te werken naar ‘groen staal’, oftewel staal dat CO2-neutraal geproduceerd wordt. Een flinke operatie, met een benodigde geschatte investering van 6 miljard euro, die niet alleen economie, maar ook leefbaarheid, gezondheid en klimaat raakt. Zowel van nu als in de toekomst. Jeroen Klomper, directeur Groen Staal business transformatie bij Tata Steel, vertelde dat de huidige hoogovens, te beginnen met de grootste, worden vervangen door fabrieken die dankzij nieuwe technologie niet meer draaien op kolen maar op elektriciteit en aardgas. Dat brengt de CO2-uitstoot al terug met 40%.

Schroot als grondstof
Zodra er voldoende waterstof en biomethaan beschikbaar is, wordt daarop overgestapt, wat zorgt voor verdere CO

2-reductie. Klomper voegde toe dat Tata Steel momenteel al de restgassen die vrijkomen bij het maken van staal omzet in elektriciteit, waardoor het meer elektriciteit maakt dan het verbruikt. Daarnaast worden de plaatsen waar nu bergen erts en kool liggen overkapt of voorzien van een gigantisch windscherm, waardoor er geen verwaaiing meer is en er dus minder (fijn)stof in de lucht komt. Ook meldde Klomper dat er bij het maken van staal steeds meer schroot als grondstof zal worden ingezet (zoals blikjes, oude wasmachines en scheepswrakken): van de huidige 20% naar ongeveer 30%.

Vervolgens was het tijd om in de bus te stappen om rijdend tussen fabriekshallen, ovens, bergen staalslakken, kolen en erts zicht te krijgen op het productieproces van grondstof tot eindproduct. Dit werd afgesloten met een rondwandeling door de hal waar grote rollen staal in een volledig geautomatiseerd proces door 40 meter hoge lussentorens worden gehaald, gesneden, gelast, voorzien van een laagje zink om roest te voorkomen en vervolgens weer keurig opgerold – al dan niet voorzien van coating – in de door de klant gewenste maat op een treinwagon worden gehesen, klaar voor transport. Al met al een boeiend inkijkje in de wereld van de staalproductie. Al met al een boeiend inkijkje in de wereld van de staalproductie.

In augustus gaat BeterBusiness op bezoek bij Haarlem Culinair. Interesse? Kijk in de agenda van Beter Business.

Van Noordzeekanaal tot China

Jaarevent BeterBusiness biedt inspiratie voor de economie van morgen

De Felison Terminal, aan de monding van het 150 jaar oude Noordzeekanaal, vormde het decor voor het jaarevent van BeterBusiness. Daar waar normaal gesproken de ferry’s naar Newcastle vertrekken, nam spreker Ruben Terlou de leden van het zakelijk netwerk dit keer echter mee naar opkomende wereldmacht China.

Op de jaarbijeenkomst, zo trapte BeterBusiness-voorzitter Mike Rijkers af, stonden twee grote economische ontwikkelingen centraal. Enerzijds de toenemende rol van technologie als machtsfactor, waarbij in Nederland gerichte investeringen in industrie en bedrijfsleven nodig zijn om economisch relevant te zijn. Anderzijds de grote geopolitieke verschuivingen, onder meer te merken aan de afnemende vanzelfsprekendheid van de verbondenheid tussen VS en NAVO en tegelijkertijd de opkomst van wereldmachten China.

Een nieuwe stad
De locatie langs het Noordzeekanaal was in dit kader niet zomaar gekozen. Het Noordzeekanaal werd geopend in 1876, exact 150 jaar geleden dus. De aanleg was een enorm infrastructureel project, gericht op het bereikbaarder maken van de Amsterdamse haven voor grote zeeschepen en daarmee het versterken van met name de Amsterdamse economie. Tegelijkertijd ontstond door de aanleg van het kanaal en de bouw van de bijbehorende sluizen een nieuwe stad: IJmuiden, dat tot op de dag van vandaag economisch draait op kanaal en haven.

Is het nu, 150 jaar later, niet tijd voor grote projecten die bijdragen aan het bepalen en stimuleren van een nieuw economisch profiel? Die vraag legde Mike Rijkers voor aan Arthur van Dijk, commissaris van de Koning in Noord-Holland. Op de achtergrond was een litho te zien van de aanleg van het kanaal, waarop Van Dijk zich daarnaar kijkend afvroeg: “Als dat toen al kon, hoe is het dan mogelijk dat we nu niet sneller tot oplossingen komen voor problemen in de huidige tijd, zoals netcongestie, stikstof, enzovoorts? Het graven van het Noordzeekanaal was een grote beslissing en als ik dat doortrek naar de huidige tijd denk ik: hadden we de afgelopen twintig jaar ook maar meer grote beslissingen durven nemen. We hebben, met name de afgelopen twee jaar, behoorlijk stilgestaan.”

Knokken om ruimte
“Naar mijn mening ligt er een opdracht om als Europa in strategische autonomie grote projecten te blijven doen. In samenwerking, over gemeentelijke en bestuurlijke grenzen heen. Als ik daarbij specifiek kijk naar de toekomst van de economie langs dit kanaal, denk ik dat dit een van dé plekken is waar dat kan en moet gebeuren, want we hebben hier eigenlijk Europa in het klein. Dit is een gebied met een enorme diverse economische ontwikkeling – en daardoor ook met een enorme kracht om te werken aan de uitdagingen van deze tijd en koploper te zijn in bijvoorbeeld energietransitie en maakindustrie. Tegelijkertijd is het een gebied waar de ruimte beperkt is en het knokken is om ruimte te houden voor ondernemen. Wat in mijn ogen zeker nodig is, want zonder economie geen brede welvaart.”

Van Mao naar Xi Jinping
Aansluitend ging China-kenner Ruben Terlou in op de opkomst van China als supermacht. Terlou ging zelf op zijn 19e in China wonen, trouwde een Chinese, spreekt Mandarijn en gaf het grote publiek als fotograaf en documentairemaker een inkijkje in het hedendaagse China, (o.a. Langs de oevers van de Yangtze). “In de 21 jaar dat ik nu in China kom”, zo opende Terlou, “Is het land totaal getransformeerd. Toen ik er onlangs was, stapte ik in de lift waar een robot instapte en zei: ‘hallo, ik ga naar de 6e verdieping’. Zonder dat hij op een knopje drukte, stopte de lift op de 6e, stapte de robot uit en zei ons gedag. Niemand keek ervan op. Bij de opening van het Chinese nieuwjaar dansen traditionele dansers en robots samen. Het is een transformatie ‘van Mao naar Xi Jinping’ en die ontwikkeling is razendsnel gegaan.”

Terlou gaf voorbeelden van hoe Jinping en de zijnen een planeconomie hebben opgezet waarin duidelijke lange termijn-keuzes zijn gemaakt. Zoals Chongqing, een stad die uit de grond werd gestampt en met 32 miljoen inwoners één van de grootste steden ter wereld is Terlou: “…en waar u waarschijnlijk nog nooit van heeft gehoord. Zulke projecten zorgden dat de verhouding inwoners platteland-stad verschoof van 80-20% naar 20-80%, waarbij 95% van de bevolking in het oostelijk deel van China woont. In het Westen is daardoor ruimte voor onder meer grote energiecentrales en datacenters. Data uit het oosten wordt naar het westen gestuurd, waar de energie goedkoop is, en daar vervolgens verwerkt en weer teruggestuurd.”

Webshop voor huizen
Ook wordt er al jarenlang ingezet op technologie en AI. Dit varieert van gezichtsherkenning op de snelweg (“u wordt ervan verdacht dat u vermoeid aan het rijden bent: ga bij de volgende afrit van de weg af”) en het opspuiten van eilanden in zee tot volautomatische boodschappenbezorging binnen een uur met zelfrijdende auto’s en webshops waar je een heel huis kunt kopen. Ook worden er megaprojecten opgepakt, zoals het bouwen van een sluis in de Yangtze-rivier met vijf verdiepingen, of scheepsliften waarmee enorme schepen omhoog worden getild.

Terlou: “China is de fabriek van de wereld. Dat maakt ze afhankelijk van ‘vraag’. Daarom werkt China hard aan het vergroten en versterken van de interne economie, om zo mínder afhankelijk te zijn. Zij moeten niks hebben van westerse techreuzen als Gmail en Facebook. Wij noemen dat censuur, zij zien de noodzaak om te investeren in eigen technologie. Kijk dan eens naar Nederland, dat nu vrijwel niet meer zonder Amerikaanse tech kan. En waar wij AI en technologie over het algemeen wantrouwen, staan Chinezen daar zelf echt superpositief tegenover.”

Door rood lopen
Zo gaf Ruben Terlou vanuit het Chinese perspectief inzicht en inspiratie over onder meer de toekomst van techniek en AI. En ja, Terlou is ook kritisch op China en benoemde een aantal ethische en morele dillema’s. Zo kun je je afvragen hoe wenselijk het is, dat je met behulp van gezichtsherkenning beboet kunt worden voor ‘door rood lopen’ – en bij meer dan vijf overtredingen mogelijk zelfs geen huis meer kunt kopen. Ook schetste Terlou de negatieve gevolgen van de technologische opkomst, zoals lege supermarkten en oplopende werkeloosheid.

“Al ben ik superkritisch op China, tegelijkertijd zie ik dat China hier op een bepaalde manier geframed wordt. Het zou goed zijn als ‘wij’ in het westen accepteren dat er een China is dat anders is dan wíj dat zouden willen. Waarbij we wellicht iets kunnen leren van het grootste denken, het inzetten op de lange termijn, denken vanuit ‘wat goed is voor het collectief’ en als overheid meebewegen met regels die de ontwikkeling van het land in de weg zitten.”

Economische toekomst
Het leverde geanimeerde gesprekken en beschouwingen op tijdens de goedverzorgde lunch, terwijl op de achtergrond grote vrachtschepen en tankers door het Noordzeekanaal bleven langsvaren. Kort en goed: een zeer inspirerende jaarbijeenkomst, die de aanwezige vertegenwoordigers vanuit overheid, onderwijs en ondernemen aan het denken zette over de economische toekomst.

Een keer kennismaken met BeterBusiness? De komende activiteiten vind je in de Agenda op de site van Beter Business.

BeterBusiness op grote hoogte

BeterBusiness organiseert bij voorkeur activiteiten op bijzondere locaties. Dat was eind november zeker het geval, toen de leden van het ondernemersnetwerk bij elkaar kwamen op de bovenste verdieping van het grootste hotel van de Benelux: het Van der Valk Hotel Schiphol.

Het weidse uitzicht vanaf de 13e verdieping reikt van Den Haag tot ver voorbij Schiphol, met aan de westkant de kustlijn Noordwijk-Zandvoort. Tegen die achtergrond heette BeterBusiness-voorzitter Mike Rijkers de aanwezigen welkom en gaf hij het woord aan gastheer Niels Piscaer, General Manager bij Van der Valk Hotel Schiphol. Een leuke wetenswaardigheid, zo vertelde Niels, is dat de grond waarop het hotel begin jaren 90 werd gebouwd ooit werd gekocht van de opa en oma van zijn partner. In eerste instantie was het hotel geen  doorslaand succes, met een bezettingsgraad van zo’n 30% op 240 kamers. Maar de investering betaalde zich uit toen de groeipotentie van het gebied werd benut. Inmiddels heeft het hotel 745 kamers en kent het een bezettingsgraad van 90%.

Gezond verstand
Aansluitend was het woord aan Britt Breure, directeur HR & CSR bij AFAS, een familiebedrijf dat software ontwikkelt om bedrijfsactiviteiten te automatiseren. Zij vertelde hoe het AFAS lukte om met 742 medewerkers en slechts één HR-medewerker de beste werkgever van Europa te worden. Britt: “Alle HR-processen zijn geautomatiseerd, wat natuurlijk iets is dat je mag verwachten van ons bedrijf. Daarnaast standaardiseren we zoveel mogelijk, want juist de uitzonderingen kosten veel tijd. En we gaan uit van vertrouwen, door verantwoordelijkheden zo veel mogelijk in de lijn te leggen, bij het management of liever nog bij medewerkers zelf. Ons pagina’s dikke handboek over hoe personeel zich hoort te gedragen hebben we vervangen door één uitgangspunt: ‘werk met gezond verstand in het belang van AFAS’.” Ze gaf de aanwezigen een vijftal tips mee waarmee zij zelf kunnen werken aan een dergelijke bedrijfscultuur. Want: “Anders kijken naar werk, dat kan volgens mij overal.”

Terwijl buiten de landende vliegtuigen passeerden werd er volop nagepraat, gaf Niels Piscaer een rondleiding en werd er besloten met een diner. Kortom, een boeiende bijeenkomst op een bijzondere plek.

Ook kennismaken met Beter Business? Neem eens een kijkje op hun site.

IKEA Haarlem en lokale duurzaamheidsdoelen

De deelnemers van het BeterBusiness netwerk verzamelden zich op 11 februari in grote getalen in de presentatiezaal van IKEA Haarlem, tevens hoofdkantoor voor Nederland. Mike Rijkers (voorzitter van BeterBusiness): ‘Het doel van deze bijeenkomst is om de partners van BeterBusiness een kijkje in de IKEA-(marketing)keuken te geven: van Zweden tot Haarlem: hoe werkt Federico Bianchi aan de wereldwijde duurzaamheidsdoelen van IKEA, vanuit het hoofdkantoor in Haarlem?’

Frederico Bianchi, VAPS Market Manager IKEA Nederland BV, nam de aanwezigen mee in de 81-jarige geschiedenis van het concern. Opgericht door Ingvar Kamprad in 1943, met de droom om voor zoveel mogelijk mensen een beter leven te creëren, ongeacht hun financiële draagkracht, begon IKEA’s duurzaamheidssaga met de introductie van de efficiënte flatpack-verpakking. Ook binnen de energietransitie draagt IKEA haar steentje bij: 5400 zonnepanelen bevolken het dak in de Waarderpolder en één op de drie thuisbezorgingen in 2023 was elektrisch.

IWAY en het democratisch ontwerpen
Tussen 1943 en nu heeft IKEA op duurzaamheidsgebied niet stil gezeten. Vanaf IKEA’s conceptie is democratisch ontwerpen de filosofie bij productontwikkeling: een vijfhoek waarin vorm, functie, kwaliteit, low-pricing en duurzaamheid synergetisch zijn. In 1994 hebben zij vervolgens het FSC-keurmerk opgetuigd, samen met enkele Ngo’s. En sinds 2000 fungeert het IWAY-concept, met zijn meer dan 80 principes en protocollen, ervoor om de leveranciers van grondstoffen op het juiste duurzaamheidspad te krijgen en te houden; niet alleen qua herkomst van de materialen, maar ook op het gebied van het tegengaan van kinderarbeid en onderbetaling van werknemers. Een mooi lokaal project vormt hierbij de samenwerking met RetourMatras uit Amsterdam. Zij recyclen bij IKEA retour gebrachte oude matrassen (ook die niet bij IKEA zijn gekocht) voor de productie van nieuwe matrassen.

IKEA staat open voor lokale initiatieven
Normaliter is voor grote bedrijven de slogan ‘Daar gaan wij niet over, vraag het maar aan het hoofdkantoor’, leidend. Voor Frederico en zijn team geldt ‘Heeft u een mooi lokaal duurzaam en/of sociaal betrokken concept, laat het me weten’. Voor BeterBusiness, ten slotte, staat op 16 april het jaarevent op de rol; in het teken van ‘De wereld van ASML’.

Haarlemse Hackaton helpt ondernemers verder

Veel ondernemers kampen met marketingvraagstukken, maar komen er om uiteenlopende redenen niet aan toe om die op te pakken. Daarom organiseerde Hogeschool Inholland Haarlem een Hackaton in de Koepel, waar laatstejaars studenten Business Studies hun tanden zetten in uiteenlopende (digitale) uitdagingen.

De vraagstukken kwamen van een negental bedrijven en organisaties uit de regio, die aan het begin van de dag hun casus met de studenten deelden. Zo was er Haarlemsewinkels.nl, een online webshopcollectief voor winkeliers in Haarlem. Initiatiefnemer Simone Lunstroo vroeg de studenten om tips om de conversie verder te verhogen. Daarbij viel het de studenten op, dat sommige winkels slechts één foto op de site hebben staan en dat de kwaliteit van die foto’s weleens te wensen overlaat. Nu zetten de bij Haarlemsewinkels.nl aangesloten ondernemers zelf hun producten op de site. Daarop stelden de studenten voor om in dat proces minimale vereisten aan te foto’s mee te geven en een minimum aantal foto’s in te stellen. ‘We hebben gezocht naar oplossingen met lage kosten. Dit proces kun je automatiseren, het hoeft dus niet handmatig.’ Een goed idee, zo vond Simone Lunstroo: ‘Als we wat strenger worden op de kwaliteit, zal zich dat zeker terugbetalen, dus dit is een mooie suggestie.’

Driftig aantekeningen maken
Een andere vraag kwam van Lisa van Heusden van het net gestarte Marketingkwartier, een creatieve coworkingspace voor ondernemers. Lisa wilde weten of de studenten ideeën hadden om de online positionering te versterken. Nadat de studenten de opdracht goed hadden uitgevraagd, gingen ze aan de slag met een klein veld-/marktonderzoek om vervolgens tot een aantal ideeën te komen. Alle groepen presenteerden hun ideeën voor hun medestudenten, de opdrachtgever en een vakjury. Lisa van Heusden maakte tijdens de presentatie driftig aantekeningen in haar telefoon: ‘Sommige dingen had ik zelf al bedacht, andere juist weer niet. Zo had ‘mijn’ groepje een voorbeeldadvertentie gemaakt waarbij een werkplek bij het Marketingkwartier werd afgezet tegen werken in een café of koffietentje. Inclusief een berekening bij hoeveel koffie je bij ons voordeliger uit bent. Een heel leuk idee!’

Het initiatief voor de Hackaton kwam van Yasmin Kortselius, docent en coördinator jaar 4 bij Business Studies. ‘Vanuit onze locatie in Rotterdam was er een Hackaton, waar ik zelf groepjes heb begeleid. Het concept sprak me erg aan en dit leek me ook heel geschikt voor onze Haarlemse studenten. Dat werd binnen ons team heel enthousiast ontvangen. Vanuit de contacten met De Koepel ontstond vervolgens een samenwerking met Mike Rijkers, die zich heeft ingezet om vraagstukken bij ondernemers op te halen. Online marketingbureau Blauwe Monsters, waar we veel mee samenwerken, wilde meedoen waardoor elk groepje een beroep kon doen op hun expertise. Tot slot is heel leuk dat het Nova College is aangesloten, waardoor er in elke groepje één of meerdere studenten uit hun Business School-opleiding meededen. ‘

Aanvullende vragen
Hoewel de studenten relatief weinig tijd hadden, lukte het hen toch om met creatieve voorstellen te komen. Zoals de groep die namens een Deens bedrijf in glutenvrije producten het vraagstuk kreeg hoe je een glutenvrij biertje in de markt kunt zetten. Bij de eindpresentatie bleek deze groep een complete aanzet voor een businessplan in elkaar te hebben gezet, inclusief buyer persona’s, logo, slogan en een pakkende naam voor het biertje: Hygge Hop (hygge betekent iets als ‘gezellig, genieten van de goede dingen’.) ‘Ik hoop dat ik deze presentatie mag ontvangen’, zei opdrachtgever Eloy Smit. ‘Want er staan heel veel handvatten in die ik kan gebruiken. En ik heb een paar aanvullende vragen die ik graag bij jullie zou willen neerleggen, als dat mag.’

Niet alleen de opdrachtgever, ook de jury was onder de indruk en riep de ‘hygge-groep’ uit tot winnaar van de Hackaton. Op de voet gevolgd door het groepje van Het Marketingkwartier. De studenten zelf blikten ook tevreden terug op de dag. ‘Het is leuk omdat je veel interactie hebt op zo’n dag. Bij een bedrijfsbezoek krijg je een kijkje in de keuken en ben je vooral aan luisteren, hier konden we echt zelf wat doen. De mensen van Blauwe Monsters gaven ons soms een andere kijk op een vraagstuk. Bijvoorbeeld als je zelf al heel praktisch bezig bent en zij je vragen om juist meer naar het concept te kijken, zodat je het grotere plaatje in de gaten houdt. Het is een hele pure vorm van een casus interpreteren: het zijn geen fictieve opdrachten en door de uitwisseling met de opdrachtgever leer je veel. Dat maakte het echt leuk en leerzaam.’

 

Raymond Mens over de impact van America First onder Trump 2.0

De Koepel – filmzaal 3 – was op 26 november even het epicentrum van Amerikakennis voor de leden van Beter Business. Een thuiswedstrijd voor Mike Rijkers en Amerikakenner Raymond Mens. In een strakke presentatie stelde Mens dat het aanstaande presidentschap van Donald Trump een potentieel keerpunt voor de wereld en Europa kan inluiden. Trump, die al eerder het Amerikaanse politieke landschap op zijn kop zette, zal volgens Mens opnieuw voor verdeeldheid zorgen, maar ook invloed hebben op geopolitieke machtsverhoudingen.

Een van de grootste gevolgen die Mens voorziet, is een verschuiving in het Amerikaanse buitenlands beleid. Trump staat bekend om zijn “America First”-benadering, waarbij internationale samenwerkingen vaak worden ingeruild voor een focus op binnenlandse belangen. Dit kan leiden tot spanningen binnen NAVO en andere bondgenootschappen, en een mogelijke verzwakking van de Europese veiligheid, aangezien Europa meer op eigen benen moet staan.

Handelsmaatregelen
Op economisch vlak verwacht Mens dat Trump opnieuw zal streven naar handelsmaatregelen die Amerika bevoordelen, zoals hogere importtarieven en heronderhandelingen van handelsverdragen. Dit kan een direct effect hebben op Europese economieën die afhankelijk zijn van export naar de VS. Tegelijkertijd zou een escalatie van de handelsstrijd met China nieuwe uitdagingen, maar ook kansen, kunnen bieden voor Europese bedrijven.

Mike Rijkers (links) en Raymond mens in De Koepel. ©RAP – Fotografie Ramon Philippo

Voor de wereld in bredere zin ziet Mens een verdere polarisatie tussen grootmachten zoals China, Rusland en de VS. Trumps onvoorspelbare stijl kan enerzijds leiden tot onrust, maar anderzijds ook onverwachte diplomatieke doorbraken forceren. Europa moet zich volgens Mens voorbereiden op een periode van onzekerheid, waarin strategische onafhankelijkheid cruciaal wordt.

Mark Rutte naar Mar-a-lago
Raymond Mens benadrukt dat het Trump-effect niet alleen draait om beleidskeuzes, maar ook om de manier waarop hij politiek bedrijft: disruptief, onvoorspelbaar en met een unieke focus op persoonlijke machtsprojectie. Voor Europa betekent dit een uitdagende balans tussen samenwerking en het versterken van eigen belangen. Kortom, NAVO-topman Mark Rutte zal een veel geziene gast op Mar-a-Lago gaan worden.

 

‘BeterBusiness 3.0’ gaat met uitgebreid team nieuwe fase in

Sinds 2016 is Brigitte Paulissen het gezicht van het regionale zakennetwerk BeterBusiness. Vanaf 1 januari is zij dat samen met Valerie Vallenduuk en Mike Rijkers. Daarmee wordt de stap gezet naar ‘BeterBusiness 3.0’, zoals Brigitte dat noemt.

Van links naar rechts: Valerie Vallenduuk, Brigitte Paulissen en Mike Rijkers in CupolaXS/De Koepel, het ‘clubhuis’ van BeterBusiness.

BeterBusiness is opgericht door wijlen Simon Paagman, van wie Brigitte het stokje overnam. Vervolgens bouwde ze verder op het goede (net)werk dat hij had neergezet: BeterBusiness 2.0. Daarbij heeft ze zich met name ingezet om meer business-to-business aan te jagen voor én tussen partners, voor het aangaan van samenwerkingsverbanden binnen de MRA en voor het levendig en actueel houden van BeterBusiness door het regelmatig verversen van partners. Iets waar ze met trots op terugblikt. Een fraai concreet resultaat van haar verbindende werkwijze is het Circulaire BouwLab op het zogenoemde ‘C-district’. Bij de realisatie van dat pand, afgebroken in Almere en weer opgebouwd in de Haarlemse Waarderpolder, was Brigitte een van de initiatiefnemers, verbinder tussen de (vele) partners en aanjager.

Nieuwe fase en nieuw elan

‘Ik wil voorlopig echt niet rustiger aan doen’, vertelt Brigitte. ‘Maar volgend jaar word ik 65 en dat is voor mij toch nog altijd een leeftijd die iets markeert. Daarop ben ik gaan nadenken over mijn eigen toekomst en die van BeterBusiness. Ik zie dat ‘business’ hectischer wordt en dat innovaties elkaar sneller opvolgen. Dus ben ik op zoek gegaan naar mensen met wie BeterBusiness naar een nieuwe fase kan, die nieuw elan brengen. Dat vertrouwen heb ik bij Mike en Valerie. Dat is ze bij De Koepel al immens gelukt: in relatief korte tijd een transformatie van een ‘vuile’ plek in Haarlem naar een open plek die bruisend en innovatief is.’

‘Eigenlijk is het heel natuurlijk gegaan’, zeggen Valerie Vallenduuk en Mike Rijkers op hun beurt. ‘We werken al een aantal jaar samen met Brigitte. In eerste instantie was het vooral zo dat we het Brigitte heel erg gunden dat BeterBusiness door zou gaan. Toen we vervolgens gingen praten met de partners, bleek het nog veel positiever dan we dachten. Zoals de wijze waarop Brigitte het netwerk in tijden van corona overeind heeft gehouden, maar ook haar inhoudelijke kennis, verbindende kracht en het ‘verder kijken’ dan alleen naar iemands onderneming. Met veel aandacht voor het snijvlak publiek/privaat.’

De Koepel als clubhuis

CupolaXS/De Koepel wordt het ‘clubhuis’ van BeterBusiness. Zo kunnen leden van BeterBusiness eenmaal per maand gratis gebruik maken van de flexwerk-faciliteiten. Al blijft het netwerk ook gewoon op andere locaties samenkomen. En hoewel Mike en Valerie BeterBusiness nu hebben overgenomen, blijft Brigitte verbonden. ‘In eerste instantie een jaar’, zegt ze. ‘Daarna kijken we verder wat mijn rol wordt. Zo’n netwerk is geen statisch geheel en Mike en Valerie gaan ongetwijfeld dingen toevoegen. Ik wil dan ook niet in de weg lopen, maar vooralsnog blijf ik heel graag meedenken én -doen!’

www.beterbusiness.nl

Groei in ander jasje

BeterBusiness krijgt met ingang van januari 2023 nieuwe eigenaren: Valerie Vallenduuk en Mike Rijkers. En ook een nieuwe naam? Op 2 december, tijdens een bijeenkomst in De Koepel, wordt dat bekendgemaakt. In deze Boost delen Mike en Valerie met de partners hun visie en aanpak, terwijl huidige eigenaar Brigitte Paulissen zal ingaan op haar rol.

Aansluitend begint de uitzending van ‘Cupola Live’ vanuit de studio in de Koepel. Vanaf 17.00 u zijn ook ondernemers ‘buiten’ BeterBusiness welkom deze bij te wonen en met een drankje en hapje te netwerken. Interesse om erbij te zijn?

Meer info en aanmelden: www.beterbusiness.nl

Rabobank en Cupola XS zetten samen stappen voor het MKB

Januari 2022 opent Cupola XS, gevestigd in de historische Haarlemse koepelgevangenis, haar deuren. Het wordt onder meer een broedplaats voor mkb-ondernemers. Onderwijs, cultuur en bedrijfsleven zetten er samen stappen richting duurzaam ondernemen en de digitale transitie. Rabobank Haarlem-IJmond sluit zich aan bij dit kennis- en innovatiecentrum. Met veel mkb-ondernemers als klant wil Rabobank niet in Cupola XS ontbreken.

In de voormalige Haarlemse koepelgevangenis wordt volgende maand het kennis-en innovatiecentrum voor het MKB geopend.

Mike Rijkers, directeur van Cupola XS, fietste als kleine jongen regelmatig langs de toenmalige gevangenis. ‘Zei mijn vader als ik vervelend was: kijk maar uit, straks zit je daar. Nu zeg ik tegen hem: ik zit er hoor. En met een doel, want wij geloven dat het ondersteunen en het inspireren van het MKB één van de belangrijkste uitdagingen is voor een vitale economie. Daarnaast blijkt, dat zie je nu ook tijdens de tweede lockdown, dat bedrijven die achterlopen met het toepassen van digitalisering het meest kwetsbaar zijn.’

Kansen op herscholing

In 2018 was 64% van de Nederlandse beroepsbevolking werkzaam in een mkb-bedrijf. Onder andere voor die bedrijven en zeker voor hun medewerkers hoopt Cupola XS, als Techcampus van het MKB, de spreekwoordelijke steun in de rug te zijn. ‘Als je het over digitalisering en MKB hebt, dan denk je business, je denkt technologie, maar uiteindelijk gaat het om mensen die naar hun werk moeten kunnen gaan. De komende jaren gaat er veel veranderen. Medewerkers moeten kans op herscholing krijgen. Dat kan hier, in een mooie leeromgeving.’

Verbindingen leggen

Het Rabobank Ondernemers Fonds is een onderdeel van de Rabobank, waar innovatieve, startende ondernemers kunnen aankloppen, vertelt Lilian Kranenburg. ‘Wij willen niet alleen het coöperatief dividend uitdelen aan bedrijven die dat nodig hebben, we willen vooral verbindingen leggen. Kennis delen dus, een symbiose bewerkstelligen van verschillende disciplines met innovatieve oplossingen. Daar is Cupola XS de ideale locatie voor, daarom zijn we hier fysiek aanwezig.’

Langere levensloop

Tot slot Jerry Notenboom, coöperatief directeur Rabobank Haarlem-IJmond over het aansluiten bij de community van Cupola XS. ‘Wij kijken ongelooflijk uit naar deze samenwerking. We hebben immers de ambitie jaarlijks ongeveer 500 mkb-onderdernemer te helpen op de juiste manier de digitale weg in te slaan, te zorgen dat zij dankzij onze kennis en ons netwerk in staat zijn stappen te maken. Ondernemers die duurzaam zijn, hebben over het algemeen een langere levensloop dan ondernemingen die daar niet in investeren. Alleen, je zal nu maar een mkb-onderdernemer zijn. Waar haal je de tijd vandaan, het geld en de kennis om dit soort stappen te zetten? Dus hoe mooi is het dat Rabobank onderdeel wordt van het ecosysteem in Cupola XS.’

www.rabobank.nl/haarlem-ijmond

www.cupolaxs.nl

 

Zevende editie Present Your Startup Haarlem

Bij de eerste editie van Present Your Startup Haarlem in 2014 was de insteek om startups in contact te brengen met potentiële investeerders. In de basis is dat nog steeds zo, al is het geheel behoorlijk geprofessionaliseerd, vertelt projectleider Mike Rijkers in aanloop naar de zevende editie van het versnellingsprogramma voor ambitieuze, startende ondernemers.

Valerie Vallenduuk en Mike Rijkers interviewen deelnemers tijdens de finale van Present Your Startup 2018

‘Gechargeerd gezegd ging het eerst vooral om een goede pitch van een enthousiaste ondernemer. Terwijl er nu veel meer wordt gekeken naar de financiële onderbouwing, marktpotentieel en juridische zaken. In de loop der jaren zijn we ons daarom gaan richten op het ondersteunen van startende ondernemers om ‘hun grote droom’ zakelijk te onderbouwen. Al blijft het natuurlijk voor investeerders belangrijk om te geloven in de persoon die daar op het podium zegt: “ik ga dit flikken”.’

Alle deelnemers aan Present Your Startup starten met een introductiedag, waar onder meer speeddates met potentiële investeerders op het programma staan. In samenspraak met de investeerders blijft er een selectie aan bedrijven over die gedurende een week in een academy intensief aan de slag gaan met financiering, businessmodellen, marketing en juridische zaken. Daarnaast wordt tijdens de week gewerkt aan het opzetten en bijpunten van een strakke pitch. Tien bedrijven gaan door naar de halve finale en daarvan weer vijf naar de finale-avond, die losjes is gebaseerd op het concept van Dragons’ Den.

Iedere (startende) ondernemer kan zich aanmelden voor Present your Startup, ook van buiten de regio. Met als voornaamste voorwaarde dat er ambitieuze groeiplannen zijn met een schaalbaar product of dienst dat zich leent om over de hele wereld uit te rollen. Rijkers: ‘Een mooi voorbeeld is Zivver, de winnaar van editie in 2015. Ze hebben bij ons op het podium een investering van een paar ton opgehaald en zijn inmiddels doorgegroeid tot een miljoenenbedrijf dat de stap naar de Amerikaanse markt gaat maken.’

‘In totaal hebben er meer dan 525 startups meegedaan met Present Your Startup. Zij hebben ruim 30 miljoen euro aan private financiering opgehaald. Natuurlijk lukt niet alles en zijn er ook startups die wat minder hard gaan of inmiddels weer zijn gestopt. Maar het gros is mede dankzij ons programma echt verder gekomen en het is heel gaaf om dat te zien en om te volgen hoe zowel de ondernemers als de bedrijven zich ontwikkeld hebben.’

Aanmelden voor Present your Startup kan tot en met 6 februari.
www.presentyourstartup.nl