Van spotje tot fabriekshal: het juiste licht in de juiste ruimte

Met licht komt alles tot leven. Vanuit die visie verzorgt Patrick Uni met DLU-Licht Professionals lichtontwerp en -advies. Dat loopt uiteen van een enkel spotje om een kunstwerk uit te lichten tot het omzetten van conventionele verlichting naar led in kantoorpanden tot aan advies en ontwerp voor De Efteling.

Patrick Uni loopt sinds zijn 12e in theaters rond en heeft zowel ervaring op het podium als ‘achter de knoppen’. Ook werkte hij jarenlang voor leveranciers van (theater)verlichting. Mede door zijn theaterachtergrond denkt Patrick in scènes, zo vertelt hij. ‘Verlichting moet je aanpassen aan de behoefte, aan het doel van de ruimte of zelfs aan het moment. Boven je bureau wil je bijvoorbeeld heel ander licht dan aan de vergadertafel of in de kantine, terwijl mensen vanaf een jaar of 50 ander werklicht nodig hebben dan jongere collega’s.’

Vragen, kijken, meten
In zijn werkwijze stelt Patrick dan ook vooral vragen, kijkt hij rond, doet lichtmetingen en let op details. ‘Onlangs was ik bij een ondernemer met een werkruimte op zolder. Al pratend bleek dat er een dakkapel geplaatst zou worden, waar het bureau onder kwam te staan. Dan vind ik het zonde geld om te investeren, eerst maar eens afwachten wat er gebeurt als er meer zonlicht binnenkomt. Tot die tijd kun je het prima overbruggen met een goedkoop lampje. De ondernemer in kwestie was verbaasd, maar ik ga niet iets adviseren of verkopen als dat niet nodig is.’

Patrick Uni: ‘De grootte van de opdracht maakt niet uit, ik wil van iedere klant een ambassadeur maken.’ ©Ramon Philippo

Elk detail is belangrijk bij belichting
Iets soortgelijks gebeurde bij een fabriekshal van enkele duizenden vierkante meters: ‘De vraag was om conventionele verlichting te vervangen door led. Ik zag echter dat de armaturen oud en broos waren en heb ook die vervanging geoffreerd. Daardoor kwam de offerte hoger uit en bleek de investering niet in een keer haalbaar. Vervolgens zijn we gaan kijken wat op korte termijn écht noodzakelijk was. Bijvoorbeeld in de werkplaats, waar het uit veiligheidsoverwegingen echt belangrijk is om goed en voldoende licht te hebben. Terwijl de opslaghal nog wel even kon wachten.’

Van schilderij tot de Efteling
Andere recente klussen waar DLU-Licht Professionals haar handtekening onder zette waren park, hotel en kantoor van de Efteling, het leveren van ledverlichting voor een monumentaal bedrijfspand in Haarlem-Centrum en het aanpakken van een multifunctionele ruimte op de Gerrit Rietveld Academie. Daarnaast richt Patrick Uni zich op het aan de buitenkant aanlichten van monumentale panden of musea. ‘Zoiets wil je doen met respect voor het pand, zodat het er niet uitziet als de plaatselijke discotheek. Én rekening houdend met de omgeving, omwonenden, bezoekers en de natuur om het pand heen. Het gaat om het juiste licht voor de juiste ruimte. Ook als ik, zoals onlangs, word gevraagd om een enkele spot te plaatsen om een schilderij uit te lichten. De grootte van de opdracht maakt niet uit, ik wil van iedere klant een ambassadeur maken.’

www.dlu.nu