Nieuwe strategisch regisseur voor levendige binnenstad Haarlem
Falco Bloemendal, Gwenda van der Ham en Corneel Jonkers samen aan de slag voor CMG.
Gwenda van der Ham versterkt het team van de Centrum Management Groep. Zij gaat zich, naast de huidige centrummanager Falco Bloemendal, als strategisch regisseur inzetten voor de Haarlemse binnenstad. Met een flinke dosis ervaring rondom levendige en herkenbare winkelgebieden gaat Gwenda nu met volle energie in haar eigen stad aan de slag. “Iedere dag als ik door Haarlem loop verwonder ik me over de prachtige straten en alle leuke authentieke plekken. Ik heb dan ook heel erg veel zin om in mijn eigen stad aan de slag te gaan.”
Tijdens haar werk voor een vastgoedreclamebureau deed Gwenda ervaring op met het in de markt zetten van centra en winkelgebieden. Daarin ontdekte ze dat haar interesse vooral uitging naar wat er nodig is in het gebied zelf om, zoals ze dat zegt, “het verhaal dat je vertelt over zo’n plek nog meer kracht bij te zetten”. Met als leukste en spannendste uitdaging om mensen te enthousiasmeren en mee te krijgen, of dat nu bewoners of ondernemers zijn. Gwenda: “Ik wilde altijd meer doen dan ‘de reclamecampagne’, zoals het betrekken van de omgeving en het versterken van een gebied door bijzondere activiteiten.”
Waarde en identiteit
Om die reden maakte Gwenda de overstap naar een bureau, waarin juist die holistische visie centraal stond. “Dus echt denken en werken vanuit de waarde en identiteit van een gebied, met alles wat daarbij komt kijken, om vandaaruit te bedenken wat nodig is het geheel aantrekkelijker te maken. Dat begint altijd bij een goede samenwerking tussen gemeente, ondernemers, vastgoed, cultuurpartijen en bewoners.” Gwenda was onder meer actief voor winkelgebieden als Almere Buiten Centrum, De Amsterdamse Poort en de Rotterdamse Koopgoot.
Gwenda gaat nu 16 uur per week aan de slag in de binnenstad van Haarlem, waar ze zelf ruim vijf jaar geleden voor de liefde kwam wonen. “Ik kom uit Rotterdam, een groter contrast is er wellicht niet met Haarlem maar ik voel me hier echt thuis. Je krijgt snel en makkelijk contact met mensen, de barista weet in no-time hoe ik mijn koffie drink, ondernemers maken altijd een praatje met je en ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt. Iedere dag als ik door Haarlem loop verwonder ik me over de prachtige straten en alle leuke authentieke plekken. Ik heb dan ook heel erg veel zin om in mijn eigen stad aan de slag te gaan.”
“De uitdaging van een stad met een historische binnenstad, met zoveel kwaliteiten en waar al zoveel goed is, is dat er minder ruimte is voor experiment. En toch, om aantrekkelijk te blijven voor bewoners, ondernemers en bezoekers, is groei en ontwikkeling van belang. Stilstand is achteruitgang. Experimenteren is spannend, want experimenteren gaat hand in hand met leren. De ene keer is iets een succes, de andere keer wellicht niet. Dat is ok, want dan hebben we zeker iets geleerd.”

V.l.n.r.: Corneel Jonkers, Falco Bloemendal, Gwenda van der Ham.
Binnenstad-bureau
Iedere grote stad heeft tegenwoordig een Binnenstad-bureau. Zo’n bureau versterkt de samenwerking tussen alle verschillende partners in de stad en draagt bij aan een aantrekkelijke en leefbare stad. De aanstelling van Gwenda van der Ham past in die ontwikkeling, waarbij Gwenda gaat samenwerken met de huidige centrummanager Falco Bloemendal. Die neemt met zijn ervaring en netwerk de rol van verbinder op zich, als de spreekwoordelijke ogen en oren van de binnenstad.
De rol van Gwenda ligt meer op strategisch niveau, om zo de gezamenlijke ambities van gemeente, ondernemers en andere partijen in de binnenstad tot uitvoer te brengen.Daarnaast is Corneel Jonkers actief als matchmaker, om de vraag van (startende) winkelondernemers te koppelen aan het aanbod van vastgoedeigenaren.
Gwenda: “De ambities van de binnenstad van Haarlem zijn vastgelegd in een convenant, dat tot en met 2027 doorloopt. Vervolgens worden de ambities voor een nieuwe periode vastgelegd. Tot die tijd willen we zoveel mogelijk resultaat behalen om de stad aantrekkelijker en leefbaarder te maken. Denk aan meer vergroening in de binnenstad, aantrekkelijke concepten in de lege winkels en bewustwording bij fietsers om langzamer te fietsen in de binnenstad. Wat me vrij snel opviel is dat er in Haarlem veel ondernemers zijn die zich – naast de dagelijkse drukte die je als winkelier hebt – inzetten voor het grotere of gezamenlijke belang. Dat vind ik echt indrukwekkend, dat ze daar ook nog tijd voor willen maken. Verder ligt er een stevige basis in de publiek-private samenwerking. Ik ga me ervoor inzetten om die samenwerkingen verder te verstevigen en te bestendigen, vanuit de gezamenlijke visie van de stad.”
Ambassadeurs van de stad
Met betrekking tot dat laatste wil Gwenda vooral gebruikmaken van wat er al is. “Haarlem heeft een eeuwenlange historie, haar eigen dynamiek, mentaliteit en kernwaarden, sterkte punten als een aantrekkelijke horeca, veel cultuur en een authentiek winkelaanbod. We hoeven dus niet op nul te beginnen of te bedenken hoe we zouden wíllen dat het is, maar juist: kijken naar wat er al is, het bepalen van een gezamenlijke koers en vandaaruit zien wat nodig is om dat te versterken. Zo werk je samen aan een sterke stad met een eigen karakter en sfeer. Dat maakt dat bezoekers van Haarlem alles wat ze zien, ervaren en beleven thuis aan hun vrienden vertellen – en als vanzelf ambassadeurs worden van onze stad.”
Meer over het werk van de Centrum Management Groep vind je op Centrum Haarlem.



Goede Zaken werkt al lange tijd samen met Myrna en kennen haar als een betrokken en enthousiaste verbinder, die altijd meekijkt en -denkt wat zij kan bijdragen en hoe de gemeente kan ondersteunen. We ondersteunen de nominatie van Myrna dan ook van harte en hebben uiteraard op haar gestemd!
Onder de noemer ‘Jouw Stad’ laat de campagne zien dat bezoekers op doordeweekse dagen extra van de stad kunnen genieten. In musea kunnen ze in alle rust een kunstwerk bewonderen, in winkels krijgen ze alle aandacht en in restaurants kunnen ze zonder reservering terecht. Concreet wordt ‘Jouw stad’ op veel verschillende manieren vertaald. Denk aan Jouw woensdagmiddag, Jouw museum, Jouw Gouden Straatjes, Jouw stadswandeling, Jouw maandagochtend en ga zo maar door. Deze aanpak geeft de mogelijkheid om alles wat onze stad zo bijzonder maakt onder de aandacht te brengen, om suggesties te doen aan bezoekers en om de ondernemers in de stad in de spotlight te zetten.


Jolijn van Beukering, oprichter/directeur van SMAAK, is blij dat de kans voor de uitbreiding zich voordeed, die niet los te zien is van de doorontwikkeling van het gehele MAAK-terrein. Jolijn: “Voorheen was het hier een beetje ‘kruip door sluip door’, met een soort verstopt gangetje naar de toiletten. Ook zat de lunchroom op piekmomenten vol, zeker als er groepen kwamen – en die komen hier steeds meer. Met deze uitbreiding zijn de voorzieningen verbeterd, hebben we meer tafeltjes en kunnen we een deel van de lunchroom afsluiten voor groepen. De schuifdeuren zijn
Dankzij de keukenuitbreiding en de nieuwe opleiding biedt SMAAK naast de lunchroom en lunchexpress nu een taartexpress waar taarten, koeken en zoetigheden kunnen worden besteld – die in de regio worden bezorgd. Met name in de Waarderpolder, waar nog geen andere plek was waar je taart/zoetigheden kunt bestellen, wordt daar al gebruik van gemaakt voor verjaardagen, feesten, jubilea, etc. Bij de heropening toonde Jolijn zich dan ook een gelukkig mens: “We zijn vrijwel de hele verbouwing opengebleven, dat was echt aanpoten en soms schipperen geblazen. Maar het resultaat mag er zijn en is een geweldige volgende stap voor SMAAK en voor de jongeren die hier worden opgeleid.”

De titel van de bijeenkomst was ‘strijdig gebruik in de Waarderpolder’, IKH-voorzitter Bruno Giebels verbreedde die thematiek bij zijn opening. “Strijdig gebruik wekt de suggestie dat wij als IKH alleen maar ‘tégen’ zijn. Dat is niet zo, we willen veel meer kijken: wat past hier wél. Want bij de minstens 5000 extra banen die nodig zijn als de gewenste 10.000 extra woningen die in Haarle moeten komen, horen extra voorzieningen – óók in de Waarderpolder.”
De noodzaak om ruimte te blijven maken voor ondernemen, werd onderstreept door Rik Enequist, strategisch adviseur bij het landelijke VNO-NCW en MKB-Nederland. “Nederland telt zo’n 3800 bedrijventerreinen, je ziet eigenlijk overal dat historisch is ontstaan dat die vol zitten met functies die daar eigenlijk niet horen. Als ruimte geen probleem is, is dat niet erg. Maar we leven in een land waar ruimte wél een probleem is. In Haarlem is dat zeker het geval, een stad als Breda heeft meer inwoners, maar dan op vier keer zoveel oppervlakte. En in Haarlem zie ik binnen de gemeentegrenzen eigenlijk geen logische uitbreidingsmogelijkheden meer.”
Een ondernemer riep de aanwezige gemeenteraadsleden op om de mogelijke komst van een coffeeshop geen doorgang te laten vinden. “Onze medewerkers komen overal vandaan en moeten hier parkeren, dat is nu al een probleem en we zien elke dag een verkeersinfarct. De Waarderpolder is al stampvol en dit gaat de druk op de wegen alleen maar verhogen”. Een ander haalde de Skatehal aan, waarop Bruno Giebels reageerde: “We zijn natuurlijk niet tegen de skatehal, dat is een waanzinnig goede voorziening, maar de vraag is: waarom daar? En als er elders in Haarlem écht geen plek is, laten we dan kijken hoe we dit slim inpassen in een voorziening die onderdeel is van geheel en niet zoveel ruimte alleen daarvoor inneemt.”
“Ik heb altijd gezegd: als ik 70 word, stop ik ermee – maar het mag eerder. Nu er een goede opvolger is, kan ik het dan ook zonder moeite loslaten.” Die opvolger is dus Simone Teerling, momenteel werkzaam bij ABN AMRO Bijzonder Beheer. Simone zit sinds 2013 in het bestuur van Bedrijf & Samenleving en maakt dus de overstap van beleid naar uitvoering. “Toen Marijke aankondigde te stoppen, was ik me werkmatig net aan het heroriënteren. Daar werd het zaadje geplant en toen ik terugkwam van een sabbatical dacht ik: ‘als ik dit wil, moet ik het nú doen’. Dat ik dat wilde, had ik voor mijzelf inmiddels bedacht en zodoende mag ik nu voor Bedrijf & Samenleving aan de slag. In de eerste periode vooral in het opzoeken van partners en door naar netwerkevents te gaan, om mezelf te introduceren en zodat mensen weten dat ze voortaan bij mij moeten zijn. Ik heb er erg veel zin in om aan de slag te gaan en verder te bouwen op het goede werk dat Marijke en haar team hebben gedaan.”
Op de jaarbijeenkomst, zo trapte BeterBusiness-voorzitter Mike Rijkers af, stonden twee grote economische ontwikkelingen centraal. Enerzijds de toenemende rol van technologie als machtsfactor, waarbij in Nederland gerichte investeringen in industrie en bedrijfsleven nodig zijn om economisch relevant te zijn. Anderzijds de grote geopolitieke verschuivingen, onder meer te merken aan de afnemende vanzelfsprekendheid van de verbondenheid tussen VS en NAVO en tegelijkertijd de opkomst van wereldmachten China.
Is het nu, 150 jaar later, niet tijd voor grote projecten die bijdragen aan het bepalen en stimuleren van een nieuw economisch profiel? Die vraag legde Mike Rijkers voor aan Arthur van Dijk, commissaris van de Koning in Noord-Holland. Op de achtergrond was een litho te zien van de aanleg van het kanaal, waarop Van Dijk zich daarnaar kijkend afvroeg: “Als dat toen al kon, hoe is het dan mogelijk dat we nu niet sneller tot oplossingen komen voor problemen in de huidige tijd, zoals netcongestie, stikstof, enzovoorts? Het graven van het Noordzeekanaal was een grote beslissing en als ik dat doortrek naar de huidige tijd denk ik: hadden we de afgelopen twintig jaar ook maar meer grote beslissingen durven nemen. We hebben, met name de afgelopen twee jaar, behoorlijk stilgestaan.”
Aansluitend ging China-kenner Ruben Terlou in op de opkomst van China als supermacht. Terlou ging zelf op zijn 19e in China wonen, trouwde een Chinese, spreekt Mandarijn en gaf het grote publiek als fotograaf en documentairemaker een inkijkje in het hedendaagse China, (o.a. Langs de oevers van de Yangtze). “In de 21 jaar dat ik nu in China kom”, zo opende Terlou, “Is het land totaal getransformeerd. Toen ik er onlangs was, stapte ik in de lift waar een robot instapte en zei: ‘hallo, ik ga naar de 6e verdieping’. Zonder dat hij op een knopje drukte, stopte de lift op de 6e, stapte de robot uit en zei ons gedag. Niemand keek ervan op. Bij de opening van het Chinese nieuwjaar dansen traditionele dansers en robots samen. Het is een transformatie ‘van Mao naar Xi Jinping’ en die ontwikkeling is razendsnel gegaan.”
Terlou: “China is de fabriek van de wereld. Dat maakt ze afhankelijk van ‘vraag’. Daarom werkt China hard aan het vergroten en versterken van de interne economie, om zo mínder afhankelijk te zijn. Zij moeten niks hebben van westerse techreuzen als Gmail en Facebook. Wij noemen dat censuur, zij zien de noodzaak om te investeren in eigen technologie. Kijk dan eens naar Nederland, dat nu vrijwel niet meer zonder Amerikaanse tech kan. En waar wij AI en technologie over het algemeen wantrouwen, staan Chinezen daar zelf echt superpositief tegenover.”
Het leverde geanimeerde gesprekken en beschouwingen op tijdens de goedverzorgde lunch, terwijl op de achtergrond grote vrachtschepen en tankers door het Noordzeekanaal bleven langsvaren. Kort en goed: een zeer inspirerende jaarbijeenkomst, die de aanwezige vertegenwoordigers vanuit overheid, onderwijs en ondernemen aan het denken zette over de economische toekomst.
André Kapitein: “Traditionele technieken, zoals koolstoffilters en verbranding, kennen belangrijke nadelen. Filters verplaatsen het probleem doordat schadelijke stoffen worden opgevangen maar niet vernietigd. Verbranding is energie-intensief en leidt vaak niet tot volledige afbraak van vervuiling. Plasmatechnologie doorbreekt deze beperkingen fundamenteel. Waar conventionele processen veel energie nodig hebben om reacties op gang te brengen, maakt plasma het mogelijk om met extreem korte, gerichte energiestoten moleculaire bindingen direct te verbreken. Dit resulteert in een drastisch lager energieverbruik en een effectievere afbraak van schadelijke stoffen.”